photography:portraiture:event:wedding

strobe-ing


eh..malaih la plak nak speaking arini..haha…final da nak dekat..cepat betoi la plak trasa…tup tap da nak abis sem nie..smalam agak bosan dan bagi menghilangkan kebosanan dengan serta merta aku telah menyusahkan kawan2 aku dengan sesi photoshoot dekat dalam bilik sambil bermain-main dengan lampu flash..(bila lagi nak praktis) haha.. sbelum tu.. aku da modified sikit built in flash kat kamera aku..aku pasang d.i.y diffuser, buat sniri sudah..pasepa diffuser? lampu direct dari built in flash kasaq sangat..haa..mana bleh tahan..ha ni gambaq diffuser yang aku buat sniri:

camna nak buat benda tu? haha..cari ja bekas plastik filem kodak pas tu kerat2 ikut saiz yang sesuai and settle..masalah overexpose pon selesai..trai jgan x trai..

so rini kita main teknik shadow2..haha…camna nak set? letak ja flash kat angle mengadap tepi muka..jangan letak dekat sangat lak..buta plak kawan kita nanti..okeh..ni ha hasil strobe2 aku malam semalam..enjoy:

camna nak bagi background tu x terang sangat? snang ja..kurangkan la setting exposure kat kamera tu eh..lagi satu..setting flash dkat speedlight jgn kuat sangat 1/2, 1/4 atau 1/8 da kira oke da tu..haha okeh..babai..

important notice!! :

looking at a very bright overexposed photos? well that is not my style..blame your screen..look for a proper screen calibration then u can see what I see..

try this link to learn how to get right colour calibration for you screen

http://www.northlight-images.co.uk/viewing.html

Leave a Reply

